Musikbranschens 100 mäktigaste - P3:s Musikläggare

Redaktion 16:25 23 Jan 2013

I sina roller som musikläggare på Sveriges Radio P3 har de (Karin Gunnarsson, Germund Stenhag och Linda Nordeman) mest makt över musiken i Sverige. De kan på egen hand lyfta en singel från obskyr till årets låt, sätta trender för säsonger, och göra hela artisters karriärer. Helt fristående från kommersiella krafter har de friheten och ansvaret att spegla vad som faktiskt händer i samhället genom sina låtval. Karin Gunnarsson fick representera makttrion. 

 

Vi har placerat er på förstaplatsen över de mest mäktiga i musikbranschen! Vad säger du om den placeringen?

– Det känns roligt och en smula omtumlande. Vi går inte till jobbet varje dag och känner att vi har makt. Vi älskar musik, vi är fans och nördar. Vi är nyfikna och älskar vårt jobb.

Ge exempel på en musiker/ett band vars framgång till stor del är er förtjänst?

– Detta är jättesvårt att svara på. Jag tror vi betyder och har betytt väldigt mycket för många svenska artister genom åren men på olika sätt. Till exempel så har vi ju följt allt från Kent, Säkert! Petter, SHM:s karriärer från början. På senare år har vi varit en del i att sprida den svenska hiphopscenen till en bredare massa.

Hur förvaltar ni er makt?

– Vi har möjligheten att spela och sprida ny musik till människor och det gör vi med glädje.

Hur gör ni för att förhindra att musiken på P3 bara speglar er subjektiva smak?

– För det första har P3 har ett Public Serviceuppdrag som vi följer och en musikpolicy som vi, musikläggare, utgår ifrån när vi lägger musik.
Musiken på spellistan i P3 ska spegla vad som händer just nu i musikvärlden. Dessutom jobbar vi journalistiskt och tillsammans som ett kollektiv, Linda, Germund och jag.

Hur pressade känner ni er att spela samma musik som de kommersiella kanalerna?

– Vi känner oss aldrig pressade av vad dom andra kanalerna spelar. Vår spellista ska innehålla hits och mycket välkänd musik och då blir det att flera kanaler spela samma låt. P3s musikprofil av nya och mer etablerade låtar är unik, vi strävar efter en jämn könsfördelning och blandning mellan utländska och svenska akter.

Hur viktigt är det att musiken är ny, jämfört med att musiken är kvalitativ?

– Vad är kvalitativ musik? Ny musik är väldigt viktig för oss.

Vilka hinder finns som musikläggare? Är det väldigt toppstyrt?

– Vi är inte toppstyrda utan jobbar väldigt platt och nära varandra.

Vad gör en musikläggare lycklig?

– Att få höra och vara först med att spela en låt eller artist som kommer att prägla musikåret.

Kan ni som musikläggare drabbas av LAS-systemet?

– Nu är vi tre väldigt lyckligt lottade och har fast anställning. Jag fick fast jobb 2009 efter att ha harvat runt på olika vikariat och projektanställningar inom SR och har blivit utlasad två gånger. Drabbade blir vi ändå eftersom många vi jobbar med byts ut. Det är sjukt tråkigt och kan inte funka i längden.

Se hela listan med musikbranschens 100 mäktigaste här

Stad: 
Kategori: