Med musiken som vapen

16:45 25 May 2010

Få musikgenrer är så omdebatterade som hiphop. Att våld och misogyni förespråkas är den vanligaste kritiken, men kanske fokuserar man för lite på den verkliga guldgruvan – hiphopens koppling till den, i mångas ögon, rasistiska rörelsen The Nation of Gods and Earths.

I kölvattnet av Koreakriget återvänder krigsveteranen Clarence Smith, en afroamerikansk man, till Harlem. Under tiden han varit borta har hans fru blivit medlem i den religiösa kulten Nation of Islam och det tar inte lång tid innan Clarence själv går med.
Nation of Islam centrerar kring Elijah Muhammad och hans övertygelse om att han har funnit den enda sanna vägen till frälsning för det afroamerikanska folket. Rörelsens grundare, Wallace Fard Muhammad, är en reinkarnation av Allah och vita människor likställs med djävlar. Enligt Elijah Muhammad är kristendomen en religion som har hjälpt till att förslava det svarta folket och med Nation of Islam får afroamerikanerna sin egen troslära. Många nyvärvade medlemmar byter ut sina efternamn mot ett X, eftersom familjenamnen har ärvts från de forna slavägarna. Trots att Nation of Islam tidigt stämplas som en hatorganisation av omvärlden är det en parantes för många av människorna i USA:s ghetton då gruppen ger stöd till fattiga och hjälper till att hålla droger från gatorna.


 En av få existerande bilder på Clarence 13X.

I takt med att Clarence Smith, som nu har bytt namn till Clarence 13X, stiger i rang hos Nation of Islam, börjar hans åsikter att skilja sig allt mer från Elijah Muhammads. Clarence håller inte med om att Wallace Fard Muhammad är Gud, utan anser istället att alla människor är sina egna gudar, fria att styra över sina egna öden. Efter den givna schismen utesluts Clarence från Nation of Islam. Året är 1963 och Clarence är fast besluten att sprida vad han anser vara den rätta läran.
För att lättare kunna lära ut sin disciplin skapar Clarence två system, Supreme Mathematics och Supreme Alphabet, som tillsammans är nyckeln till att förstå universums uppbyggnad. Med sin enorma talförmåga strövar han omkring på New Yorks gator och rekryterar fattiga ungdomar från närliggande slumområden. The Nation of Gods and Earths är född.

William changed his name at 16 to
Rakim Allah 'cause Clarence 13X had
New York on lock
Gods on every block, jams in every park
   
Nas U.B.R.

Det är omöligt att lyssna på nittiotalshiphop utan att höra då hippt slang som ”word is bond” (eller bara ”word”), ”dropping science” och ”break it down”. Sätt på en Mobb Deep-, Wu-Tang Clan- eller Nas-platta och du lär höra dem referera till sig själva som gudar. Vanligt skitsnack kan tyckas, men skrapa på ytan och du finner snart kopplingen till The Nation of Gods and Earths, en organisation som friskt blandar mysticism, New Age och gängkultur. Trots att Nationen aldrig har varit särskilt stor, sett till antalet medlemmar, har dess budskap fått en förvånansvärt vid spridning över hela världen. För The Nation of Gods and Earths är nämligen hiphop det främsta vapnet i kampen mot ignorans.

Of the Nation of the Five Percent, rap sent
Intelligent brothers, to represent
Allah Justice made the knowledge born
You find the Gods from the jails to the
college dorms

Lord Jamar (Brand Nubian) – Original Man

1960-talets USA präglas av en extrem segregation och det afroamerikanska folket ses, trots slaveriets upphörande, som en andra klassens invånare. Efter flera hundra år av förtryck är rasmotsättningarna tydliga och Clarence ser det som sin uppgift att höja den låga moral som han anser präglar de svarta. Väletablerade termer som Islam och Allah bryts ned med Supreme Alphabet och genom akronymer hävdar han att man finner ordens sanna innebörd.
Islam blir till I-Self-Lord-And-Master och syftar till att alla människor, även afroamerikaner, är i stånd att styra över sig själva. Allah blir Arm-Leg-Leg-Arm-Head och döljer Clarence kanske mest uppseendeväckande budskap. Han menar att den svarta mannen var den första människan på jorden, eller The Original Man, och även skaparen av universum. Gud är ingen gubbe i himlen utan varje svart man (notera ras- och genusbestämmelsen) hyser gudomlig kraft.

I be the universal, the biochemical
Arm, Leg, Leg, Arm, Head is the physical

GZA/Genius (Wu-Tang Clan) – True Fresh MC

Än idag råder det delade meningar kring vad som menas med ”svart” i sammanhanget. Vissa medlemmar hävdar att svart syftar till hudfärgen, medan andra menar att svart innebär att en person har nått samma insikt som The Original Man. För många afroamerikaner som levde under rasismens förtryck var det hursomhelst ett tankesätt som fungerade. I The Wu-Tang Manual skriver Robert Diggs, grundaren av den mångmiljonsäljande hiphopgruppen Wu-Tang Clan och på senare år både skådespelare (The Departed) och kompositör (Kill Bill): ”Jag levde i fattigdom och var ett av USA:s förtryckta folk. Jag visste att jag var begränsad, men jag kände samtidigt att jag inte borde vara det. Dessa lärare visade oss att vi var civilisationernas grundare. Att höra det när jag var ung fick mig att känna: ’Va? Vem? Menar du mig?’ Det var kraft. Men i takt med att jag växte upp lärde jag mig samtidigt att detta inte bara var för svarta. Dessa lärdomar är någonting som alla raser bör ta del av”.
The Nation of Gods and Earths har aldrig haft någon skrifttradition, men medlemmarna började tidigt förkunna sitt budskap muntligt och utmärkte sig genom att vara goda talare, speciellt i fattiga områden där läs- och skrivkunnigheten var sämre. Genom komplicerade ordlekar och eleganta metaforer attraherade gruppen ungdomar som letade tillhörighet eller alternativ till mer mossiga religiösa samfund. Det ledde till att rörelsen växte, och i New York uppstod en ofta blodig maktkamp mellan Nation of Gods and Earths och Nation of Islam. 1969 hittas Clarence 13X död i en hyresrätt i Harlem. Mordet är fortfarande olöst, men enligt konspirationsteoretiker ligger Nation of Islam (troligt) eller FBI (mindre troligt) bakom.
Trots att Clarence död skakar organisationen är medlemmarna snabba att återhämta sig. USA är ett land i förändring och i takt med att sextiotalets rättvisekamp övergår i sjuttiotalets discoorgier finner The Nation of Gods and Earths ett nytt medium. Hiphopen föds i södra Bronx och trollbinder en hel generation av innerstadsungdomar.

I'm from that 80's NYC Five Percenter
culture     
      
Diddy – Everything I Love
 
Enligt The Nation of Gods and Earths är gruppens mål att skapa frihet, rättvisa och jämställdhet, såväl ekonomiskt som politiskt och socialt. Fokus ligger på att utbilda ungdomen och Nationen har skapat flera lärocentrum i några av USA:s största städer. Gruppens medlemmar kallar sig för Five Percenters och syftar till att endast fem procent av jordens befolkning, eller The Poor Righteous Teachers, är tillräckligt upplysta för att se världen på rätt sätt. Tio procent är medvetna, men arbetar aktivt för att gruppens budskap inte ska nå fram och är bad guys i sammanhanget. Resterande 85 procent (alltså du och jag) kallas för de dumma, döva och blinda och vi är totalt okunniga, blinda för världens problem och i desperat behov av hjälp trots att vi inte själva förstår det. 

I ain't believe it then,
nigga I was homeless

Fightin', shootin' dice, smokin weed on
the corners
Trying to find the meaning of life in a corona

‘Til the Five Percenters rolled up on a nigga
and informed him

Jay Electronica – Exhibit C
 
I takt med hiphopens ökade popularitet mot slutet av 1970-talet börjar rörelsens medlemmar allt oftare predika genom rap. Läran är nästan helt muntligt baserad och för att avancera i gruppen är disciplarna tvungna att memorera och recitera trosläran som bland annat består av 120 frågor och svar. Detta sker i så kallade ciphers, eller cirklar, där lärjungarna demonstrerar sina kunskaper.
Både hiphop och The Nation of Gods and Earths är unga fenomen med en ung målgrupp och därför samsas de om samma arena. I New Yorks slumområden rekryteras tusentals ungdomar som i rörelsen får sin enda chans att känna sig överlägsna, medan omvärlden ser dem som mindervärdiga. På samma sätt börjar hiphopen, i början av åttiotalet, bli mer samhällskritisk och musiken blir rösten för en hel generation unga och fattiga människor, trötta på att aldrig bli hörda.
 
Peace to all the Queens
Submitting to the Sevens

Poor Righteous Teachers – Can I Start This

Det var i denna miljö som en stor del av dagens allra mest kända rappare växte upp och deras texter är många gånger proppade av Nation of Gods and Earths-terminologi. Nas, Busta Rhymes, Wu-Tang Clan, Erykah Badu, Lauren Hill, och Mobb Deep är bara ett par miljonsäljande artister som har associerats med rörelsen och de få gånger denna koppling har påtalats i USA har kritiker fasat. Kritiken härleds till förvirringen kring The Nation of Gods and Earths budskap. Eftersom gruppen saknar skrifttradition är det nästintill omöjligt att hitta en officiell tolkning av Clarence lära och då gruppen präglas av individualism finns det mängder av förhållningssätt. Men kärnfrågan tycks vara – är det en rasistisk rörelse?

– Svart är ett sinneslag, förklarar Allah B, en av rörelsens medlemmar som frekventerar The Allah School in Mecca på sjunde avenyn i Harlem. Universum är svart och den mest fruktbara jorden är svart. Men vi är varken för det svarta folket eller mot det vita. Vi är för den rätta vägen och strävar efter att handla rättroget mot alla världens familjer.
 Allah B menar också att det finns flera framstående vita medlemmar i Nation of Gods and Earths och att gruppen accepterar människor oavsett hudfärg. Ändå råder det vissa tveksamheter. Amerikanska myndigheter räknar Nationen som en svart makt-rörelse och enligt uppgifter predikar gruppen rasism och propagerar för raskrig bakom stängda dörrar.  Trots att Nationen inte har någonting med ”traditionell” Islam att göra, mer än användandet av vissa termer, har gruppen synats hårdare efter 11 september. John Allen Muhammad som dömdes för de rasrelaterade prickskyttemorden i Washington 2002 misstänktes länge vara medlem i Nationen. Misstankarna visade sig senare vara ogrundade (Muhammad hade tidigare varit medlem i Nation of Islam) men vittnar ändå om att The Nation of Gods and Earths inte anses vara helt rumsrena.
Förutom att rikta in sig på fattiga, unga människor rekryterar Nationen också mängder av fångar. Den officiella hållningen är att gruppen vill få fångarna att leva ett sundare och mer rättroget liv, men återigen finns det skäl att tvivla. I USA:s fängelser är Nation of Gods and Earths ett av de mest fruktade gängen och enligt ett domslut från South Carolina Administrative Law Court den 29 november 2001 har rörelsen i vissa staters anstalter förbjudits.

I hang with the trillest, and that's why
Five Percenters, college kids and ex-felons
feel us           
  
Ras Kass – Lyrical Swords

Hur kommer det sig då att världsberömda artister kan sprida gruppens kontroversiella budskap utan att ifrågasättas av andra än de mest rabiata Fox News-anhängarna (som ändå alltid driver korståg mot hiphop)? Svaret ligger återigen i Nationens avsaknad av skrifter och auktoritet. Medan den kristna högern kallar rörelsen för ett fängelsegäng och en hatorganisation, poängterar medlemmarna själva den positiva influensen gruppen påstås ha haft på ungdomar i amerikanska ghetton. Det är omöjligt att sätta en definitiv stämpel på Nation of Gods and Earths när medlemmarna själva inte är ense om vad de står för. Får en representant frågan huruvida gruppen är rasistisk eller inte lyser rörelsens tradition av ordlekar igenom och man lämnas med någonting som för ett oinsatt öga ser ut som svammel. Allah B valde exempelvis att inte förklara vad man har för användning av Supreme Mathematics till vardags (”that’s too easy”) och bjöd mig istället på något som fick min hjärna att blöda när jag försökte förstå det (”ABC is Allah Be Born to Cee all dimensions as expressed through our supreme knowledge, wisdom and understanding”).

Stand on the corners, God build on Five
Percent lessons            

Busta Rhymes – New York Shit

Det är lätt att avfärda hiphopens koppling till The Nation of Gods and Earths som ett nittiotalsfenomen, Wu-Tang Clan, AZ och Rakim har alla passerat sina bäst-före-datum. Men för den uppmärksamme är Nationens påverkan än idag tydlig, och Jay Electronica, en av USA:s just nu mest hypade nykomlingar, är ett exempel på en debutant vars texter är starkt influerade av organisationen. Men så länge kulten, eller någon av dess anhängare, inte serverar oss med en praktskandal får kvasipredikandet i rapparnas texter bara ses som ett försök till att låta påläst. Tiden lär visa om all kontrovers som har följt The Nation of Gods and Earths är befogad.

Sugen på att förstå?

För att bli upplyst är det nödvändigt att bemästra både Supreme Mathematics och Supreme Alphabet. Rent praktiskt har varje bokstav och varje siffra en speciell innebörd. Tillsammans kan de användas för att förstå universums lagar. Här är ett par exempel.

Ett står för Kunskap eftersom det är grunden för den intelligenta människan. Ett symboliserar också det manliga könet då mannen var den första människan på jorden och även grundstenen i familjen.

Två står för Visdom, eftersom en människa blir vis av kunskap. Två symboliserar också kvinnan, fruktbar-heten och jorden. Inom organisationen kallas kvinnor för ”Earths” eller ”Wisdoms”.

Tre står för insikt, eftersom man når insikt genom att kombinera Kunskap (ett)
och Vishet (två). Tre står även för barn då barn blir till genom bandet mellan
en man och en kvinna (igen, ett plus
två blir tre). 

Sex är även en viktig siffra och symboliserar Jämlikhet. Jämlikhet nås först när man lär andra människor kunskap (ett), vishet (två) och hjälper dem att nå insikt (tre).

Sju står som symbol för Gud (G är den sjunde bokstaven i alfabetet). Men den symboliserar också mannen eftersom varje man är sin egen gud.
 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!