Månadens bästa scenhändelser

14:56 27 May 2015

pointofnoreturn.jpg
The Point of No Return.

Snart är det sommarlov för många av Göteborgs dans- och teaterscener, även om det ännu inte märks. Här är det bästa stan har att erbjuda inom området scenkonst just nu.

The Point of No Return
Folkteatern, den 2–4 juni
Jag gillar verkligen när teaterproducenter snabbt plockar isär och iscensätter händelser vi annars bara hör om på nyheterna. Det råkar vara den Londonbaserade gruppen BeFrank Theatre Companys specialitet. I det här gäst-spelet går de på djupet med Euromajdan, Kievdemonstrationerna 2013, då närmare hundra civila demonstranter blev skjutna på Kievs gator. Förutom en erinran av bränt gummi, tårgas och skottlossningar, bjuds det på berättelser från båda sidor av barrikaderna.

Diagnos: Baby
Anstalten/Göteborgs Dramatiska Teater, den 6, 7, 11 och 12 juni
En ung kvinna avsäger sig alla kvinnligt kodade yttre attribut, för att forma sin egen identitet oberoende av kön eller sexualitet. Men samhället vägrar i vanlig ordning förstå och handlingarna får fruktansvärda konsekvenser. Ni som missade scenkonstkollektivet Anstaltens viktiga feel bad-föreställning i höstas får nu en chans när den återuppstår under fyra kvällar. Här dissekeras allas bidrag till könsmaktsordningen. Japp, dina med.

Eldfågeln
GöteborgsOperan, den 30 maj, samt 3 och 5 juni
För några år sedan gjorde koreografen Fredrik Benke Rydman (ja, han från Bounce) succé med sin modernisering av Tjajkovskijs Svansjön, och turnerade nästan jorden runt med uppsättningen. Nu plockar han upp en annan rysk klassiker, Stravinskijs Eldfågeln. Handlingen har förpassats till Göteborg, vi befinner oss i en ”dystopisk klubbmiljö med gangsters och dekadenta nattsuddare”. Tröttsam Göteborgspastisch eller spännande balett/breakdance-hybrid? Möjligen både och.

Elektrakomplexet
Atalante, den 27–29 maj
Att det generellt är män som skrivs in i historieböckerna vet alla. Den elektroniska musikscenen är inget undantag, historieskrivningen domineras nästan av herrar, trots att det sedan många decennier tillbaka funnits flera prominenta kvinnor. Dessa kvinnliga pionjärer vill dansaren Anna Westberg uppmärksamma. I hennes dansföreställning lyfter hon bland annat verk av ”The Sculptress of Sound” – Delia Derbyshire (född 1937) och BBC-ljudingenjören Daphne Oram (född 1925).

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2015.