Malmöbaserad webbshop lyfter fram Skandinaviens mest lovande konstnärer

15:59 1 Mar 2017

"Vi försöker hålla ner det till ett fåtal verk med prislappar på max 1500 kronor."

Den 2 mars är det premiär för webbshoppen Mästerverk, en ny konstsatsning kurerad av vännerna Kristian Kornhag och Kalle Magnusson. De båda har figurerat inom Malmös kultur- och designvärld sedan början av 00-talet. Kalle är till exempel en del av musikbolaget Hybris och designbyrån Studio Pop, medan Kristian tidigare har varit på KB.

Vi tog ett snack med killarna för att höra om varför en satsning som Mästerverk behövs i dagens konstklimat.

Hur har ni kurerat urvalet av konstnärer?
– Egentligen enbart på känsla. Det här är konstnärer vi följt under en längre tid på sociala medier och helt enkelt velat hänga upp på våra väggar hemma. Vår idé var nog att även andra skulle vilja byta ut sina kakaoögon eller Konsthallen-posters mot några av de här verken. Många av de medverkande har också uppmärksammats i prestigefyllda tidningar och konstbloggar och har tiotusentals följare på Instagram, så för många av Mästerverks kunder är det inga nya namn, även om de inte är så kända för den gamla gallerivärlden.


Jon Koko, en av åtta konstnärer som Mästerverk har valt att lyfta fram. Bild: Press

Enligt hemsidan saluför Mästerverk tavlor från "morgondagens etablerade konstnärer redan idag". Till en början har de tagit in limiterade upplagor från up-and-comers som Jon Koko, Freja Erixån, Maria Pohl, Oscar Grønner, Clara Selina Bach, Olle Halvars, Karl-Joel Lrsn och Stina Maria Aalykke.

Ni säger er vilja "sänka trösklarna för konstköp" med ert initiativ. Vill ni utveckla?
– Ok, så här: hur många känner du som går in på ett galleri och köper ett verk av en utställande konstnär? I vår bekantskapskrets är det inte så många. Porten är för tung och tröskeln för hög in på det traditionella galleriet. Priserna utesluter ju också många. Tanken med Mästerverk är att skapa en plattform för alla oss som istället fått följa våra nya favoritkonstnärer och illustratörer på Instagram. Vi vill ta det intresset vidare till en fysisk investering och plats med högkvalitativa konsttryck till överkomliga priser. Vi försöker hålla ner det till ett fåtal verk med prislappar på max 1500 kr. Sen jobbar vi också hårt på de digitala plattformarna, där ju de traditionella gallerierna ligger långt efter.


Mästerverks logga, designad av hypade Studio Pop.

Den 2 mars arrangerar killarna en öppningsfest på Torggatan 4 i Malmö. Där kommer de att visa upp de åtta första verken i Mästerverks serie med modern skandinavisk konst.

Öppningsfesten äger rum på något ni kallar för "Galleri Mästerverk". Är detta bara en one-off, eller kommer det faktiskt att finnas ett galleri på Torggatan 4 när vernissaget är över?
– Mästerverk är ett ambulerande galleri, med fast bas på Torggatan. Det kommer helt klart hända fler saker i lokalen, men vi är "open by appointment only", om du förstår. Vi kommer dra runt med utställningarna, till bland annat Köpenhamn och Stockholm härnäst. Men vi finns främst på nätet.

Här hittar du mer info. Läs även: "Fejkbrasor för finsmakare"

Stad: 
Lokal: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!