Kungliga operan tar bort rasistisk reklambild från Svansjön

Redaktion 10:59 11 Nov 2015

En bild i marknadsföringen för Svansjön på Kungliga Operan i Stockholm har under de senaste dagarna debatterats på sociala medier. Nu tar Operan bort bilden.

Artisten Adam Tensta skrev under måndagen på sociala medier: "Ser ni mönstret? Operan som redan är en av de mest konservativa institutioner 'vi' har, väljer att porträttera en mörkhyad person på detta sätt."

På onsdagsmorgonen gick Operan ut med ett meddelande på sin Facebook-sida där de skriver att de förstår kritiken och därför valt att ta bort bilden från sitt skyltfönster.

"Vi har fått frågor om denna bild och har därför valt att ta bort den från vårt skyltfönster. Vi förstår att den kan upplevas problematisk tagen ur sitt sammanhang. Vår intention var att visa ett kärleksmöte ur det konstnärliga verket Svansjön av koreografen Mats Ek och mannen på bilden är en av Kungliga Balettens bästa dansare varför han har fått rollen som prinsen och syns på affischen. Bilden är en av flera i denna serie. Det är djupt olyckligt om någon tagit illa vid sig då detta aldrig varit Operans intention. Vi arbetar i ett hus som sprudlar av aktivitet och vårt danskompani består av dansare från hela världen. Vi är glada att Adam Tensta med flera har valt att lyfta bilden och välkomnar ett fortsatt samtal om kulturens och bildens roll i samhället."

Läs även: "Hatet".

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!