Kungahuset har hittat ett nytt sätt att vara omoderna på.
Minns du Vine? Knappt vi heller. Men det var i alla fall en Instagramliknande videoapp som lanserades 2013 där man laddade upp sex sekunder långa videoklipp. De flesta av de som hann börja med Vine slutade i samma sekund som Instagram införde videofunktionen.
Men inte det svenska kungahuset, visar det sig. Medan övriga samhället lämnade Vine som råttor lämnar ett sjunkande skepp har de tuffat på med Vine i tre års tid. Bara den senaste veckan har de laddat upp sju olika klipp från kungen och drottningens statsbesök i Tyskland. De bjuder på sexsekunderssnuttar från bland annat Nikolaikyrkan i Leipzig, Slottskyrkan i Wittenberg och Hamburgs rådhus.
Klippen är sällan särskilt mycket att hurra för. Så här såg det till exempel ut när kungaparet förärade Nikolaikyrkan med sin närvaro.
Kontot har varit aktivt sedan 2013 och har, håll i dig nu, 227 följare. Och nej, vi missade inte en nolla eller någonting. Det svenska kungahuset har tvåhundratjugosju följare. Hur kommer det sig då att hovet pallar fortsätta lägga ut klipp? Vad är syftet med det här? Borde huvuden rulla? Vi tog kontakt med hovets pressekreterare Ulrika Näsholm för att bena ut vad fan det är frågan om.
Varför använder ni fortfarande Vine?
– Kungahuset använder enbart Vine för att göra artiklarna på webbplatsen, www.kungahuset.se mer levande genom att bädda in korta filmklipp och rörliga collage. Ambitionen är inte att Vine-kontot ska stå på egna ben och få många följare.
Hur länge tänker ni fortsätta med Vine?
– Vi kommer att fortsätta använda Vine så länge det tillför något till vår kommunikation.
Roligare än så var det inte :(