Intervju: Arrested Developments återkomst

Jonas Adner 09:53 20 May 2013

Aldrig tidigare kan en så hyllad tv-serie ha lockat så lite publik som Arrested Development. I februari 2006 – efter att ha vunnit sex Emmys och mångfaldigt ha utsetts till den roligaste serien genom alla tider – visades det sista avsnittet till en publik av dryga tre miljoner amerikaner (att jämföra med sista avsnittet av sjukhusserien M.AS.H. som sågs av 122 miljoner). Sju år senare har den publiken vuxit sig så stor att Arrested Development nu gör comeback med en ny säsong.

Det kan vara fler journalister som intervjuat Arrested Development-skådespelarna under de senaste veckorna än människor som följde programmet när det gick på tv. Men David Cross (Tobias Fünke) låter fortfarande uppriktigt chockad.

– Jag hade skrattat rakt ut om någon hade sagt till mig när Arrested Development blev nedlagt att jag en dag skulle sitta i Sverige och prata om en kommande säsong.

Tillsammans med Tony Hale (Buster), Alia Shawkat (Maeby) och Michael Cera (George Michael) sitter han på Grand Hotel i Stockholm. Besöket ingår i en tre länder lång pressturné genom Europa (Danmark, Sverige, England) och enligt uppgift var det skådespelarna själva som särskilt efterfrågade att få komma hit, vilket ingen av dem själva verkar känna till.

– Jag vet inte så mycket om Sverige, säger Michael Cera. Jag känner till Ikea, Saab och Fyra nyanser av brunt.

– Visst är det Sverige som har Eurovision i år? säger David Cross. Jag har inte missat det på flera år. Det är så fantastiskt vidrig popdynga. Alltid grekiska män som sjunger typ "My love for you knows no bounds" med flöjtister och stora hattar i bakgrunden. Jag är ett stort fan.

Arrested Development lades ner 2006 efter tre säsonger. Enligt seriens skapare, Mitchell Hurwitz, valde tv-bolaget att istället lägga budgeten på komediserien Stacked med Pamela Anderson i rollen som en "oväntad bibliotekarie". Men tack vare internet och dvd-försäljning har serien bara fortsatt att växa. Sju år senare har den uppnått det klassiska slutstadiet i varje fenomens väg från obskyritet till allmängods – när människorna som i början klagade på att ingen kände till det övergår till att klaga på att för många känner till det (jag har personligen ett stående världsrekord i douchebageri från en kväll då jag i timmar satt och argumenterade för att jag ”måste ha varit en av de första i Sverige” att upptäcka serien).

– Saker sprider sig på ett annat sätt nu än förr, säger Alia Shawkat. Folk står inte och pratar runt vattenmaskinen på jobbet längre. Folk dricker inte ens vatten längre. Det har varit helt otroligt. Den här serien har definierat vem jag är.

Ryktena om en comeback började cirkulera redan i samband med seriens nedläggning. I sista avsnittet hintas om en långfilm och flera ur teamet har i år pratat om existerande manus. Länge såg det ut att aldrig bli av, men efter finansiering från Netflix började förra året produktionen av 15 nya avsnitt, var och ett med en av karaktärerna i fokus.

– Det var en dag under andra inspelningsveckan då alla möttes i form av karaktärerna igen, säger David Cross. Det var helt magiskt.

– Mitch Hurwitz (seriens skapare) höll ett tal till hela teamet, säger Alia Shawkat. Och direkt var man tillbaka i den gamla stämningen.

Kände ni press att leva upp till fansens förväntningar?

– Jag gjorde det, säger Tony Hale. Jag har inte sett serien sedan den gick utan bara följt gruppen av fans växa. Jag började ifrågasätta om jag kunde leva upp till deras förväntningar. Men det släppte direkt när jag började interagera med de andra karaktärerna och den gamla kemin kom tillbaka.

– Pressen för oss skådespelare var nog mindre än för manusförfattarna, säger Alia Shawkat. Även om Michael vägrar kalla sig det.

– Jag skådespelar inte, säger Michael Cera. Jag "är".

Fanns det saker ni ville göra annorlunda den här gången?

– Ambitionen var att utveckla alla delar av produktionen, säger Michael Cera, som också varit med som manusförfattare den här säsongen. Ingen ville bara göra samma sak en gång till.

– Sex år har gått i de här karaktärernas liv, säger David Cross. Så saker har hänt. För Tobias del blir det här en mörk säsong. Han ger sig ut på en resa och träffar människor och inleder relationer. Det går riktigt, riktigt illa.

– Buster är definitivt samma person som tidigare, säger Tony Hale. Han håller sig kvar i sin rädsla. För honom är den nya säsongen bara en serie nya tillfällen att få vara rädd.

Nyligen släpptes en trailer till den kommande säsongen och mycket verkar ändå vara sig likt. Från de stående "bränna händerna"-skämten till det systematiska användandet av Europes klassiska rock-anthem The final countdown.

– Det är något med det där introt, säger Tony Hale. Har man väl hört det så lämnar det en inte sen.

På nyårsafton 1999 byggde en svensk miljonär upp en scen i vattnet utanför fönstret här och återförenade Europe för att välkomna in det nya millenniet med The final countdown.

– Boy, det där bandet var rätt ute ändå, säger David Cross. "Vi kanske är ett one-hit wonder, men vänta bara tio år så kommer en svensk miljonär att ge oss sista skrattet". Men hälsa dem och tacka för den låten. Jag kan säga å Will Arnetts vägnar att varje gång hans karaktär gör trolleritrick till tonerna av den låten så tänker han på Sverige. Hela hans karaktär bygger på det.

Jag skickar hälsningen till Europes sångare Joey Tempest som svarar via mail: "Jag är naturligtvis smickrad. Har sett något avsnitt av serien och tyckte det var bra men följer den inte".

Säsong fyra av Arrested Development har premiär via Netflix den 26:e maj.
 

Stad: 
Kategori: