Här är Nuages Lourds – den nya klädbutiken på Davidshall

15:46 30 Jan 2017

Vi mötte upp killarna bakom Malmös senaste klädbutik för att prata konsumtionsmönster och så kallade ”carry-on-ables”.

Jakob Malmström och Robin Jarfjäll hade harvat runt inom Varner-gruppen i flera år innan Solo gick i konkurs. Det var något med att sälja kläder, att så handgripligen få vara med och forma det yttre lagret av kundernas identitet, som lockade. På sju år hann de gå från Carlings till Solo, och från kollegor till riktigt goda vänner. De möttes i en inte helt problemfri relation till branschens slit- och slängkultur.

– Det var väldigt stimulerande att träffa någon som tyckte och tänkte på ett liknande sätt gällande kläder. Och då menar jag inte bara sättet man bär dem, utan även delen i branschen som handlar om produktion och konsumtionsbeteende, berättar Robin.


Robin Jarfjäll och Jakob Malmström på plats i butiken.

De fascinerades ofta av kunder som kom in och köpte en t-shirt, inte för att de egentligen behövde en, utan ”för att den var så billig”. Argumentet sticker fortfarande i ögonen på Jakob och Robin. På sätt och vis är hela idén till deras nya klädbutik sprungen ur denna aversion.

– Med Nuages Lourds vill vi värna om hantverket och alla som är med i processen. Vi är mycket inne på hållbarhet, både vad gäller själva plaggen och allt det sociala och miljömässiga runt omkring, säger Jakob.

En del i detta är att ta ansvar över butikens ruljans, förklarar killarna. I praktiken innebär detta till exempel att man inte kommer kunna hitta nyheter varje månad på Nuages Lourds, utan att utbudet i mångt och mycket utgörs av ”carry-on-ables”, plagg som är ämnade att användas över många säsonger.

Det här går ju ganska mycket stick i stäv med hur era tidigare arbetsgivare jobbar. Är det några hard feelings mellan er?
– Nja, det skulle jag inte säga. Vi har snarare känt en stor lojalitet gentemot dem hela vägen. Men på ett personligt plan har vi väl, genom någon slags kognitiv dissonans, försökt försvara konsumtionsbeteendet vi själva har varit en del av så länge. Det har inte alltid varit helt lätt, erkänner Jakob.

De tog över och började renovera lokalen på Holmgatan 1 i mitten av december. Senast fungerade den som ateljé för ”en kille som målade och drack vin”, och innan dess höll ett företag som sålde barnkläder till här.

Vem riktar ni er till?
– Alla som är medvetna, nyfikna och uppskattar skandinavisk stil. Jag vill inte säga att det är en renodlad herrbutik, för kläder har inte kön och alla ska få bära vad dem vill, men visst lutar vi mer åt herr, säger Jakob.

Robin fyller i:
– Jo, så är det, och så skulle man kunna säga att vi riktar oss till människor som är öppna för nya intryck och nya miljöer också.

Är man det i Malmö, tycker ni?
– Absolut, Malmöborna känns väldigt mottagliga för sådant här. Jag upplever de flesta som öppna och mänskliga, samtidigt som det finns något skönt prestigelöst och avslappnat över dem, säger Robin.

Bland märkena som kommer att finnas till salu i butiken hittar man bland annat Göteborgsbaserade L’Homme Rouge, skånska White Briefs och danska Armoire Officielle.

Nuages Lourds öppnar någon gång i skarven mellan februari och mars. Planen är att ha öppet onsdag till söndag mellan 11-18.

Här hittar du Nuages Lourds webbshop. Läs även: "Känd livsstilsbutik öppnar i Malmö"

Stad: 
Lokal: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: