Från Madonna till Mahler

Sara-Märta Höglund 13:54 28 Feb 2013

002_maria_eriksson_stjaltdetdubehover_foto_carl_dieker.jpg

Du har hört henne i The Concretes, kanske som ena halvan av Heikki eller solo som Santa Maria. Nu är Maria Eriksson aktuell med sitt första album på svenska, Stjäl det du behöver, som kom till när Maria ville göra något annat än musik. Nöjesguidens Sara-Märta Höglund har träffat henne.

–Det var någon slags talangjakt och i dag kan jag inte fatta hur jag vågade. Jag mimade, ensam, till Like a Virgin-plattan.

Maria Eriksson har precis berättat om ett minne från lågstadiet. Det om barndomens stora idol, Madonna. I februari släppte Maria albumet Stjäl det du behöver, men det var inte självklart att det skulle bli fler låtar.

– Jag ville göra något annat. Jag var inte trött på själva musiken, men allt runt omkring. Musikvärlden kändes som en plats med egna normer och idéer och lite kontakt med det som fanns utanför. Jag ville befinna mig i en mer ”verklig” verklighet.

Intresset för människor och psykologi fick styra och Maria Eriksson sadlade om till Steg 1-terapeut. Nya arbetet som terapeut visade sig ha mycket gemensamt med musikskapandet. Som att sätta sig in i människors situationer och skapa bilder av andras berättelser. Eller att samma del av hjärnan aktiverades av båda jobben.

– Det var effektivt för jag fick sådan motivation till att göra musik igen, utan att behöva kalla det för just det. Jag kunde rensa bort allt onödigt, nu var det bara mina tankar och impulsen att skriva låtar. Sedan tog det väldigt lång tid, allt behövde ligga och mogna innan motivationen kom tillbaka.

Det tog också ett tag innan svenskan hittade sin rätta plats i låtarna.

– Först kände jag mig som någon annan när jag skulle uttrycka mig på svenska. Oavsett vad jag skrev kände jag mig som… Tomas Ledin, haha.

På nya skivan har hon jobbat ihop med musikerna i Nerverna. Annars har de främst synts bakom Mattias Alkberg och Jakob Hellman.

– Främst ville jag jobba med Jonas Teglund. Jag såg honom spela i Nerverna och tyckte att han var en otroligt grym gitarrist. Han är ung, peppad och tror på musik. Det kändes viktigt att jobba med någon som är lite besjälad och inte har hunnit bli cynisk.

Det är också anledningen till att Maria Eriksson, som är rotad i Årsta, valde att ge ut albumet på lilla Luleåbaserade bolaget Teg Publishing, som drivs av Jonas Teglund.

För en tid sedan spelade hon på Socialistiskt forum i Stockholm och marknadsföringstexten för skivan är mer av ett öppet brev på temat solidaritet. Jag undrar om hon ser sig själv som politisk artist.

– Det är så tråkigt att rada upp det man gjort och bygga upp en persona som kanske ändå inte stämmer med den man är. När man får möjlighet känns det bättre att göra något som kan fylla ytterligare en funktion. Det är nog mest det, men visst, jag är socialist. Får man kalla sig politisk artist om man inte är knuten till ett parti?

I filmatiseringen av Döden i Venedig från 1971 åker en skröplig farbror, baserad på österrikiske kompositören Gustav Mahler, till Italien. Väl på plats hänförs han av en levnadsglad tonårspojke. Men han gör aldrig något åt det, utom att betrakta. Filmen blev förlaga för den ambitiösa musikvideon till Stjäl det du behöver. Men med Maria Eriksson i rollen som den gamle mannen.

– Det är inte direkt så att jag identifierar mig med Gustav Mahler, haha. Jag kände mig bara som den här ledsna gubben, det var utgångspunkten.

Videon ser ut att vara inspelad på valfri paradisö, men är filmad på en rad kyliga platser i Sverige, med medhavd sand. Låten handlar, precis som Döden i Venedig, om personen som passivt betraktar och inte kan ta för sig av det som finns och den som vill ha äventyr, gör vad den känner för och skiter i andra. Maria växte upp under åttiotalets tidiga dagar, en tid som präglades av jante och gilla läget.

– Ett bra exempel är att mamma och pappa ger mig namnet ”Maria Eriksson”. Jag kan verkligen åtrå den där ”ta vad vill ha”-inställningen och inte behöva känna att man har en spärr. Att man faktiskt inte måste vara så jävla tacksam jämt. 


Maria Erikssons Stjäl det du behöver (Teg/Playground) släpptes den 13 februari.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste filmrecensioner

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!

Annons