Framtidsdrömmar blir verklighet

14:47 25 Feb 2015
samsung-gear-vr.jpg

Drömmen om den totala inlevelsen. Att helt omslutas i en annan, främmande värld. Det här är grunden för VR, virtual reality, och ett av spelvärldens hetaste samtalsämnen just nu.
 
Intresset för VR har gått i vågor – vågor som synkats med teknologiska framsteg. Den som levde på nittiotalet upplevde också det legendariska ZTV-spelprogrammet Funhouse. Där fick tittare tävla mot varandra på virtuella slagfält samtidigt som de bar otympliga plasthjälmar. Gräsklipparmannen visade vad cyberspace var på bioduken och William Gibson kändes mer aktuell än någonsin tidigare. Spola framåt till ett tidigt tiotal och det lilla företaget Oculus crowdfundar ihop tiotals miljoner dollar för en VR-hjälm för hemmabruk. Oculus köps några år senare av Facebook för ett par miljarder dollar. Och nu utvecklas en handfull konkurrerande VR-alternativ.
 
Samsung Gear VR är en av de första VR-produkterna att nå marknaden (även om det i dagsläget är lite oklart exakt hur svenska konsumenter ska få tag på den). Och det är en förvånansvärt underhållande sådan. Hjälmen, eller ”glasögonen” kanske är en mer passande beskrivning, kopplas till en Galaxy Note 4 (den enda mobilen som klarar hjälmen i dagsläget). Telefonen agerar sedan skärm – samtidigt som hjälmen har inbyggda sensorer som sköter huvudtracking och liknande.
Det som verkligen skiljer Samsungs Gear VR från konkurrensen är att hjälmen på riktigt är mobil. Standarden för andra VR-hjälmar är att de är kopplade till ytterligare en maskin (en dator eller konsol). Prestandan blir visserligen begränsad i jämförelse, men mobilteknologin utvecklas i otroligt snabb takt.

Nu är det kanske inte tänkt att användarna ska vara ute på promenad med sin Gear VR, men i hemmet är det trevligt att kunna röra sig någorlunda fritt. Tekniskt sett finns ett par brister. Upplösningen på skärmen står sig i konkurrensen, men är absolut inte tillräckligt hög. Mobilen blir ofta överhettad och måste vila. Och utbudet av appar och bra spel är ännu långt under all kritik. Att se på film i en virtuell biosalong (eller på månen, om det är att föredra) är dock ganska mäktigt. På samma sätt ger 360-gradersfoton och -videor svindlande föraningar om en mäktig multimedieframtid. Tänk att få se livekonserter, sportevent eller liknande på plats, och samtidigt sitta i sin egen tv-soffa.
 
Samsung Gear VR är inte på något sätt slutdestinationen för vad den här teknologin är på väg. Men betraktat som ett nedslag längst en accelererande och otroligt spännande utvecklingskurva är den guld värd.
 
För mer information om Virtual Reality – kolla in #Framtidsdrömmar på Nöjesguidens spelblogg. Missa heller inte när Michael Gill testar Samsung Gear VR i Gillsnack
 
Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2015.