Enväldiga härskare

Love Lagerberg 09:41 20 Dec 2011

 

Foto: Fredrik Skogkvist
Sist vi pratade med dem trodde de inte på album som format. Nu har de lyckligtvis ändrat sig och är aktuella med debuten I Love You, Man. För Love Lagerberg berättar fenomenet Rebecca & Fiona om inspirationen och skapandet.

Fionas huvud vilar tungt mot bordet när hon inte försöker få i honungen i tekoppen. Rebecca sitter mer upprätt, men när Adrian (Lux) gör entré under vår fika påpekar han direkt att hon ser utarbetad och dåsig ut. – I 16 timmar spelade vi in videon till låten Jane Doe igår. Dagen efter flyger de till Amsterdam och sjunger med den amerikanska arenahousestjärnan Kaskade. Efter det väntar en Asienturné. Det enda som verkar hålla dem vakna denna dag är den uppenbara glädjeyran över att debutalbumet I Love You, Man nyligen blivit färdigställt. I skrivande stund täcker duon vartenda pressutrymme som finns att fylla, Rebecca & Fiona är mediala konstnärer som likt Salvador Dalí inte är rädda för att varken synas eller säga vad de tycker.

Numera betraktas duon varken som dj:s, reality-tv-profiler, it-girls, opinionsbildare, modeikoner eller musikproducenter. De är fenomen. Deras inbördes egenskaper och skapelser går inte att särskilja från varandra. Det är denna potens i Rebecca & Fiona, och inte de inbördes delarna, som kommer få oss att minnas 2010-talets mest inflytelserika kulturskapare. Samtidigt är det lite sorgligt att skivrecensionerna av I Love You, Man har kommit att handla så lite om musiken och mer om just fenomenet.

Jag lyssnar på musiken och funderar på Rebecca & Fionas take på Style of Eyes pumpande We Are Boys. Den låten hade jag nämligen hört i en helt annan tappning för kanske fem år sedan i en studio tillsammans med Vittorio Grasso, Nils Westerlund och Adrian Lux. 
– Ja, Vito och Adrian sjöng in en gitarr- baserad låt som gick ungefär dun-dudu-dun för längesedan, säger Rebecca. Sedan hittade Linus (Style of Eye) den och frågade om han fick göra en låt av den. Efter det hittade jag Adrians original och frågade om vi fick göra en cover som vi tog bort sången på. I slutskedet blev We Are Girls en cover på Linus låt som han i sin tur gjorde en version på.

Det kanske verkar lite förvirrande men resultatet blev i vilket fall som helst, medvetet eller ej, en hyllningshymn till fenomenet Rebecca & Fiona. Skvallerbyttabingbongtexten ”We are girls and we still like to play, we are girls we don’t care what they say ’cause we are girls like you, like me” studsar mot en bakgrund av poptranceiga syntattacker lika ärligt uppmuntrande som provocerande energiska. Låten kanske inte är en rättvisande bild av det mångbottnade albumet, men i stort flirtar nästan hela I Love You, Man på samma ogenerade sätt med minnen från nittiotalet.
– Ace of Base är en komplimang för oss, vi tycker att det är genialiskt, menar Fiona och fortsätter att berätta om idén bakom I Love You, Man.
– Man kan väl säga att det gemensamma för låtarna är att de är remixbara. Skulle vi göra en ren och skär dansskiva, skulle vi behöva kommersialisera och kompromissa så mycket. Det är dessutom tråkigt att hamna i facket bland alla producerande dj:s. Vi vill ju göra popmusik som artister, vi vill vara Spice Girls. 
 
Ett mångbottnat album kräver sina personliga referenser. I låten Church is on Fire riktas en gest ”inåt” när rapparen Spank Rock sjunger ut över melodin från syntpunkbandet Ståålfågels En dag i varuhuset. Fionas pappa producerade den låten då det begav sig 1980.
– Den känns verkligen som en fin tolkning av vårt arv, säger Rebecca.
 
Duon har tillbringat väldigt mycket tid i studion det senaste året. Förklaringen stavas stylisten och imageskaparen Tommie X.
– Han tar vid från när vi kommer ut ur studion, säger de unisont. Han har ett state of mind som känns väldigt mycket som vårt. Han är lite anledningen till att vi har hunnit spela in det här albumet. Han sköter våra kärleksrelationer och går på mingelfester.
 
Rebecca & Fiona är noggranna med att påpeka att I Love You, Man är deras egna skiva och ingen annans. De är trötta på idén om att de skulle vara en skivbolagsprodukt, som bara skulle ha lånat ut sina röster till någon annans musik.
– Vi hade en massa singlar, och så kom vi fram till att de funkade väldigt bra ihop. Vi ville inte signa upp oss för tre album på ett skivbolag och sedan försöka skapa låtar som ska pressas in i den ramen. Men när vi hade tolv låtar, redan färdiga, gick vi med den färdiga skivan till ett skivbolag. Det var inte så att vi först blev signade, och lät arbetsprocessen komma senare. Det fanns ingen som kunde bestämma över oss när vi gjorde så här.
 
I Love You, Man (Universal) finns ute nu.

 

Stad: 
Kategori: