Djungelns lag bland svenska spel

15:48 24 Mar 2015

shelter2-4.jpg

I skuggan av Minecraft-miljarderna råder djungelns lag. Bara den starkaste överlever. Men här finns faktiskt plats för omtanke.

Just bortom Battlefields krigshärjade scenerier, Minecrafts blockiga solnedgångar och Candy Crushs skrikiga plockgodis ligger den. Skogen. Här flyter livet på som det gjort sedan urminnes tider. Du föds, du dör – och tiden däremellan överlever du. The circle of life. 2012, tillbaka i människobyn, skapade Might and Delight ett spel om det här. Det kallades Shelter och slog an en hjärtesträng hos många Planet Earth-fans. Ett spel om en liten och utsatt djurfamilj, djupt inne i skogen. Och allting var sprunget ur ren och skär panik.

– Shelter var ett panikjobb, berättar Anders Westin, VD på Might and Delight. Vi var tvungna att få ut det så fort som möjligt och gjorde därför allting så enkelt det bara gick.

Bara ett par år tidigare hade företaget släppt Pid, ett plattformsspel med pusselelement. Kritikerna gav det ljumna betyg. Vissa kallade det för svårt. För Might and Delight fick mottagandet ödesdigra konsekvenser. Anders beskriver utvecklarna som en sargad skara i en plågad sits. Nästan alla var trasiga.

Berättelsen känns igen. Inte för att askungesagor är särskilt vanliga i spelbranschen. Snarare är det ett oerhört hårt klimat som gör att många ständigt befinner sig på ruinens brant. För de flesta är marginalerna försvinnande små. En felsatsning kan betyda slutet. Och för många gör det just det. Men för andra, som Might and Delight, vänder det.

Shelter skapades under enorm ekonomisk press. Tiden höll på att rinna ut för det lilla företaget, och för att överhuvudtaget ha en chans att få ut spelet tvingades de ta alla genvägar de kunde. Alla beslut fattades med tids- och pengabristen som tunga vikter i ena vågskålen. Det var bland annat härifrån det speciella estetiska uttrycket kom ifrån. De hoppade över för andra självklara steg i designen – och satsade på ett mer stilistiskt, avskalat utseende. Till slut stod de där med ett spel som inte såg ut som något annat – och handlade om en grävling som tog hand om sina ungar. Kritiken var blandad, men spelarna verkade gilla det.

– Shelter gick bra, det säljer fortfarande. Men det är ju säkert mindre pengar än vad Minecraft har i kaffekassa, skrattar Anders. Spelet gick så pass bra att Might and Delight skulle komma på fötter igen. Nu kunde de koncentrera sig på att göra en uppföljare – utan samma hårda tidspress. Det var dags att göra det på riktigt, utan genvägar.
– Vi kände att vi måste få ta det här till nästa nivå.

I Shelter 2 får spelaren ta rollen som en gravid lodjurshona. I djup rysk urskog kämpar honan för sin egen och sina ungars överlevnad. Verkligheten är hård och oförlåtande, och relationen till de små bedårande kattungarna blir snabbt stark. Den stora nyheten i Shelter 2 är att spelet är betydligt mer öppet. Här kan spelaren ta sig an naturens utmaningar lite som den själv vill. Originalet var mer linjärt, där fick du upplevelsen serverad på ett annat sätt. Fokus ligger fortfarande på att ta hand om och uppfostra ungarna. Men den här gången är jakten mer central.

Anders berättar om hur han inte riktigt känner sig hemma i beskrivningen som ”gamer”. Han och Jakob Tuchten grundade inte företaget för att de brinner för spel så mycket som att det var där arbetet fanns. I grunden är de animatörer och illustratörer. När de jobbat på större spelföretag har de förvånats över hur allas referenspunkter finns i andra spel, istället för att söka inspiration i andra kulturella uttryck.

Det lilla projektet Blue Flamingo var ett sådant formexperiment för Might and Delight. Här lät de en modellbyggare bygga landskap och flygplan – samtidigt som spelutvecklarna skapade ett klassiskt shoot ’em-up. Ytan var fantastisk. Problemet var bara att spelet som de försökte klä ytan i saknade djup.
– Det var jätteroligt, men en svår process för spelutveckling.

Might and Delight kommer fortsätta arbeta med Shelter-serien, kombinerat med mindre projekt.

I det miljardvärderade spelföretagskluster som besitter centrala Stockholm representerar Might and Delight någonting annorlunda. Mer besläktat med det Erik Svedäng gör i Göteborg, eller Simogo i Malmö. De säkrar bredden i spelbranschens hårda ekosystem. Och vi hoppas att de överlever länge till.

Shelter 2 finns ute nu till Windows, OSX och Linux.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 03, 2015.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!