Den här vattenmelonen har fler tittare än din favoritserie

13:42 14 Apr 2016

Förra fredagen sprängde Buzzfeed en vattenmelon och fick fler tittare än HBO.

Fredagen den 8 april 2016 kommer gå ner i historieböckerna som datumet då vi nådde peak livesänd Facebook-tv. Då lyckades en livesändning fånga 800 000 tittares odelade uppmärksamhet genom att lyfta fram ett ämne lika bottenlöst tidlöst som brännande aktuellt.

Iklädda forskarrockar, skyddsglasögon och pokerfejs såg det ut som om de skulle avtäcka botemedlet till någon uråldrig dödssjukdom. Men i stället: ”This is... eh... our water melon... that we gonna try to explode... er... using rubber bands”. Vad som sedan pågick i 44 minuter var två Buzzfeed-medarbetare som fäste gummiband på en vattenmelon. Tills den exploderade.



Samtidigt i den diametralt motsatta änden av populärkulturen: ”Can't believe I'm gonna say this... Tonight is the series finale of Togetherness.” Efter två korta säsonger skulle Jay och Mark Duplass omhuldade HBO-serie, om tvåsamhet, ensamhet och medelålderns ständiga nederlag, myggas av. Med knappt 300 000 tittare per avsnitt kunde Togetherness inte tävla mot den hypnotiska kraften i en exploderande vattenmelon.

Men det är inte bara Togetherness som inte kan hålla jämna steg med Buzzfeeds livesända vattenmelon. Kreddiga Girls (omkring 550 000 tittare per avsnitt), mästerliga Louie (runt 500 000) och rysliga Penny Dreadful (strax över 600 000) är andra kritikerfavoriter som inte kommer i närheten av en vattenmelons trollbindande karisma (”som en ung Elijah Wood”, kanske du hör någon säga i periferin).



En BBC-journalist jämförde vattenmelonens 800 000 tittare med NASA:s livesända uppskjutning som lockade 150 000 nyfikna, och på Wired konstaterade de att stuntet var ”en storslagen metafor för Buzzfeeds affärsstrategi". Men innan du tänder eld på grannkvarteret, skickar Facebook-invites till ett spontanupplopp och skriker att en vattenmelon dödade din favoritserie samtidigt som du begär exil från det moderna samhället – ta ett djupt andetag och besök ditt mentala happy place.

Det är förstås inte rättvist att jämföra Louie med en exploderande vattenmelon. Det ena är en acquired taste som ställer krav på dig, och det andra är en exploderande vattenmelon. Det ena är en personlig odyssé i självföraktets marianergrav, och det andra är en exploderande vattenmelon. När allt kommer omkring har en exploderande vattenmelon bara så mycket makt över dig och ditt välbefinnande som du är beredd att ge den.

Läs också: "Därför måste vi döda tv-nostalgin med eld".

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!