Dagens Medias dj-battle är inte ens ett dj-battle

22:23 7 Jul 2017

Dagens Media varumärkesskyddade “dj-battle” men deras dj-battle är inte ens ett dj-battle, mer ett Sisqo’s dance party med visitkort.

Sveriges största politikervecka är, nästan, slut för den här gången. En av de stora snackisarna inför Almedalen var Dagens Medias initiativ att varumärkesskydda sitt dj-battle, som de sedan flera år tillbaka anordnar.

Att begreppet funnits och använts sedan 50-talet på Jamaica och inom hiphopen minst 40 år tillbaka verkar inte ha spelat någon roll, vilket av många beskrevs som historielöst, kanske till och med rasistiskt. På Nöjesguiden pratade vi om att vi kanske skulle ta och varumärkesskydda begreppet “ta en öl”.

Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund besökte bland annat Studio Ett i Sveriges Radio i måndags för att försvara sig. Han berättade att Dagens Media är en liten branschtidning med en liten organisation som lägger ner mycket tid, kraft och energi på att bygga dj-battle i Almedalen. “Då vill man inte att någon ska kapa det och ordna ett konkurrerande dj-battle”.

Nathan Hamelberg, som bland annat är dj, var där som motvikt och påpekade, förutom historielösheten och löjligheten i varumärkesskyddandet, att han trodde att det här kommer leda till att det går från att “kännas hippt att delta i dj-battle till att kännas skämmigt”

På onsdagskvällen var det dags. Jag var där och efter att ha bevittnat evenemanget känner jag starkt att någonting har fattats i den senaste veckans debatt. Varför har ingen pratat om hur sjukt själva eventet är? Hur kan man ens vilja varumärkesskydda det? Hur kan det anses vara “hippt att delta”? Det borde varit skämmigt från första början och Dagens Media borde hålla sig borta från att anordna fester.

Jag har varit i Almedalen fyra gånger, men det här var mitt första besök på Dagens Medias dj-battle. Det försatte mig i chock.

För det första är det inte ens ett dj-battle. Jag förväntade mig att politiker och mediechefer skulle stå vid var sitt dj-set och köra varannan låt. Det skulle vara roligt för de kan ju inte dj:a. Musiken skulle stängas av, stämningen skulle bli obekväm men vända när Jag går och fiskar kom igång igen. Men de som representerade olika mediehus och politiska partier spelade ju inte ens musik. De dansade. Eller hoppade. Och sköt med konfettikanoner. Bakom dem stod en dj, som i de flesta fall antagligen inte var varken politiker eller journalist utan inhyrd och avlönad. What? Betyder varumärkesskyddet att definitionen på dj-battle har förändrats? Kommer ni ihåg Thong song med Sisqo. Det var som hans program Sisqo’s shakedown som gick på MTV tidigt 2000-tal, fast istället för en nära relation till sina höfter hade alla en nära relation till sina visitkort och olika titlar.

På scen fanns två rökpistoler som överanvändes av alla. Sprut, sprut, sprut. Mest sprutade Robert Aschberg i sin sjömanskostym (!) medan fyra kvinnor i uppknutna t-shirts dansade omkring honom. Hur tänkte Aftonbladet där?

Och Nyheter24:s “dj-set”, vad hände? En tjej drog ner dragkedjan på sin hoodie för att visa brösten, en annan visade rumpan där hon hade skrivit N på ena skinkan och 24 på andra. Plus rökpistolen då såklart.

Alliansen var plötsligt det hbtq-vänligaste partiet och viftade med hundra regnbågsflaggor medan Hanif Bali studsade runt, slängde av sig sin tröja och var riktigt nära att hångla med en manlig kollega.

Och så var det rökmaskinerna som satt uppe i taket. De sköts av cirka tjugo gånger per låt. Första gången trodde jag vi utsattes för en terrorattack. Den som hyrt in de här rökmaskinerna kan inte vara en person som bryr sig om musik. Ljudet var öronbedövande och i tio sekunder efteråt gick det inte att se sin hand framför sig.

Champagnen och Kallis rosa plastglas var överallt. På VIP-läktaren stod kändisar och hurrade och män som inte dansat på tjugo år och hytte med näven i luften. Gladast av alla var Petter Stordalen, det här var en fest riktigt i hans smak. Inbjudna var också representanter från CNN för att få se “how we do it in Sweden”.

Min kära vän Karin Londré sammanfattade det hela i en mening: “Det var som att man hade dött och av misstag kommit till Bingo Rimérs himmel”.


Sisqo eller Aschberg?

Du har väl inte glömt att följa Nöjesguiden på Facebook?

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!