Cords & co vill ta över jeansmarknaden med manchester

15:42 19 Sep 2017

Inom loppet av en vecka öppnade nystartade The Cords & Co, som bara gör kläder i manchester, nyss upp butiker i Stockholm, Los Angeles, London och Paris. Hur vågar ni?, frågade vi.

Bakom affärsidéen ligger Mikael Söderlindh och Victor Tell som också startat det extremt framgångsrika strumpföretaget Happy Socks, företagets design director Linnéa Bach Gärde och vd:n Omar Varts.

Varför manchester?
– Vi tänker tvärtom, varför inte? Alla har en relation till manchester, beroende på var man bor i världen är historierna olika. I USA är det väldigt förknippat med skatekulturen, här i Sverige har de flesta haft manchester när de var barn eller så hade deras föräldrar det på 70-talet. Det finns en otroligt rik historia jämfört med andra material, det har använts av alla samhällsklasser, av kungar, inom ridsporten, de första blåställen var i manchester, säger Linnéa Bach Gärde.

Men hur mycket ren marknadsanalys ligger bakom?
– Jättemycket research, både ren marknadsanalys och på det kreativa planet. Det är en väl underbyggd affärsidé, absolut. Vi ser verkligen potentialen. Materialet har en otrolig variationsrikedom. Det kan vara fina eller bredspåriga ränder, det går att blanda med andra fibrer som ull, kashmir, linne och skapa täta eller tunna tyger med fall.
– 
Det finns en efterfrågan på ett alternativ till denim, det är den stora usp:en, vi har märkt en växande efterfrågan i flera år och det finns en stor potential att ta en del av den marknaden.

Hur vågar ni öppna så många butiker samtidigt, ni funderade inte på att testa med en först?
– Att börja försiktigt är inte riktigt Micke och deras grej om man ser till hur de så framgångsrikt har utvecklat Happy Socks. Det speglas ju mycket i den här satsningen. Sen har vi pratat mycket om timing och att vi verkligen ligger helt rätt nu. Det känns som att manchester verkligen är på toppen trendmässigt nu så utgångsläget är fantastiskt.


Linnéa Bach Gärde.

Vad gör ni om det blir ute med manchester då?
– För oss finns inte det på kartan, vi ser det inte så, det är konstant. Det är visserligen trendigt nu men det är ett säsongslöst material och modebilden är inte det som kommer att bära oss framåt, det är vad vi skapar och hur vi driver utvecklingen.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har redan stamkunder efter bara några veckor. När man väl har satt på sig det och upplever hur skönt det är, inte bara att det är så mjukt men också att det är så användbart. Det har varit väldigt mycket positiva reaktioner efter launch. E
ftersom det är en stark del av trendbilden nu så blir det också extra positivt mottagande.

Hur är det som formgivare att vara nödgad att hålla sig till ett och samma material?
– Jag älskar det. Jag är mer kreativ om jag får ett vitt papper med en ram än ett helt vitt papper som jag får göra precis vad jag vill med. Jag ser mer möjligheter än begränsningar med en ram. Det är lite som matlagning, bättre att få en kasse med ingredienser än om någon säger: “gå och handla och gör vad du vill”.

F
örutom den kollektion som ligger ute i butik nu finns två kollektioner färdiga. Linnéa Bach Gärde ska precis börja jobba med kollektionen för våren 2019. 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2017.