Clara Hallencreutz förbereder sin Glossybox.
Vi äro många skönhetsnördar som prenumererar på Glossybox. Många är nog inte ens är nördar, utan bara nyfikna och gillar att prova nytt.
Glossybox är prenumerationstjänsten som skickar ut prover på skönhetsprodukter till 40 000 svenskar varje månad. Ibland får vi påfyllning av klassiska favoriter, ibland möjlighet att prova ett helt nytt märke eller släpp. Det är det som är grejen – du vet aldrig vad du kommer få.
De låter numera även utomstående, intressanta personer kurera sina boxar. Dessa får då dels utforma själva lådan, dels välja ut sina favoritprodukter att lägga i den. Tidigare har bland annat designern Lovisa Burfitt och klädmärket Dagmar tagit fram egna boxar, men denna gång har turen kommit till konstnären Clara Hallencreutz. Clara är från och bor i Stockholm, men har ställt ut sin konst i Australien, Kina, USA, Sverige – i princip jorden runt. Hennes konst och fotografier utmärker sig främst genom sprudlande färger, annorlunda objekt (ofta mat!) och energiska uttryck. Bland hennes senaste alster finns humrar målade i klassiskt porslinsmönster, ett snabbmatsmål helt i pastell och ett hjärta format av levande ormar.
Att bygga en mun av läppstift.
Jag bestämde mig för att fråga ut Clara om hennes egen låda, Instagram-filter och kopplingen mellan konst och skönhet.
Jag kan tänka mig att du får många förfrågningar om samarbeten från mode- och skönhetsvärlden, med tanke på att din konst ofta verkar höra hemma där. Varför valde du att tacka ja till Glossybox?
– Min ambition är att skapa konst som tilltalar såväl konstkännaren som folk i allmänhet. Konst ska vara allmän och kunnas upplevas oavsett betraktarens bakgrund. Det kan därför ibland kännas synd att mina konstspekulanter är begränsade av de små editionerna, som tar slut fort, och den höga kostnaden. Därför var detta det perfekta formatet och tillfället att få nå ut till fler, utan att blanda ihop det med tavlorna i gallerierna. Det var också en utmaning att jobba med riktlinjer från en klient, till skillnad från den frihet jag har som konstnär. Men jag är överraskad över hur fantastiskt roligt, enkelt och inspirerande det var att jobba tillsammans.
Hur hör konst och skönhet ihop? Framförallt inom din egen konst?
– Det finns många element i en tavla som fångar betraktaren, och en stor del är den estetiska aspekten. Vad man tycker är skönhet är självklart subjektivt, och det finns även många fantastiska verk där det konstnärliga uttrycket medvetet inte är behagande. Men i min konst är något som tilltalar ögat en strävan.
Mycket av din konst känns som att den skulle platsa på skönhetsuppslag i de stora modetidningarna. Hämtar du inspiration ifrån mode- och skönhetsvärlden? Var börjar din kreativa process?
– Jag hämtar inspiration överallt, från besök på konstutställningar, glossiga magasin och matvarubutiker. Mina verk föreställer ofta det vardagliga, som jag förändrar genom färg och perspektiv till det något udda och surrealistiskt. Så inspirationen måste komma från det dagliga livet, där skönhet och mode har en stor plats.
Claras Glossybox (innehåll inte visat i bild).
Jag följer dig såklart på Instagram, och även om du inte lägger upp regelrätta skönhetstips upplever jag att du är rätt insatt. Man får nämligen följa dig på resor runt hela jorden, både på jobb och sena nätter ute, och ändå ser du alltid så sjukt fräsch ut. Vilka skönhetstips kan du skänka oss som undrar hur du lyckas?
– Vilken komplimang, jag blir generad! Men hemligheten ligger nog mer i Instagramfiltrets magiska krafter än i min fräschör. Jag är väldigt road av sena utekvällar och förtränger alltid de konsekvenser man ser i spegeln dagen efter, så jag hoppas på en framtid med ett inbyggt Instagramfilter direkt i det mänskliga ögat.
I din konst jobbar du mycket med tydliga uttryck och färger i dina bilder. Är det något vi kommer märka av i din Glossybox?
– Självklart, min Glossybox kommer att vara en färgsprakande explosion och synnerligen representativ för min konstnärlighet. Jag är en stark förespråkare av färgers otroliga kraft att lyfta vår sinnesstämning, och det är förstås min strävan att denna låda ska lyckas med det när den kommer hem till alla prenumeranter.
Gillar du att testa nya produkter, eller har du de gamla trotjänare som du alltid använt? Kan du dela med dig av några tips på gamla eller nya favoriter?
– Jag blir lätt förtrollad av vackra förpackningar och slagkraftigt lovande namn på nya produkter. Och så vill jag att det ska vara! Skönhet är inte blodigt allvar för mig utan något man kan leka med, så jag låter mig gärna förtrollas. Några favoriter i mitt förråd är RMS:s highlighter, Batises torrschampo, och NARS-rouget i färgen Orgasm. Sedan vill jag också slå ett slag för hudvårdsprodukter från ungerska Omorovicza och brittiska Organic Pharmacy.
Kommer vi att få se fler skönhetssamarbeten från dig i framtiden?
– Jag är öppen för nya samarbeten. Min upplevelse är att många konstnärer är rädda för att kommersialisera sin konst, att blanda hög- och lågkultur, men jag anser att så länge det är ett passande forum och valt med omsorg är det ett fantastiskt sätt att nå ut till många. Konst är till för alla, och ju fler man kan nå ut till och inspirera, desto bättre!
Claras personliga Glossybox finns att undersöka här. Läs även: Så köper du aldrig fel foundation igen.