Chanels 12 000 kronors-bumerang anklagas för kulturell appropiering

09:19 16 May 2017

Boomerang är inte den enda bumerangen som gör människor upprörda.

I Chanels Spring/Summer 2017-kollektion finns en ny bumerang som kostar motsvarande 12 000 kronor. Nu rapporterar The Guardian att boomerangen kritiseras för kulturell appropiering i sociala medier. 

Det hela började med att den amerikanska make up-artisten och influencern Jeffree Star visade upp bumerangen på Instagram, Twitter och Snapchat. “Having so much fun with my new @Chanel boomerang”, skrev han på Instagram. Bilden fick drygt 2 300 kommentarer på drygt tre timmar, vissa från människor som identifierar sig som australiska urinvånare. 

En person skriver att det förödmjukar en hel kultur. 

“I am from Australia and I am offended that a company would make a joke out of something that was used as a weapon for survival”, skriver en annan.

Nathan Sentance, projektledare på The Australian Museum, säger till The Guardian att bumerangen är ett exempel på hur det västerländska samhället har försökt simplifiera inhemsk australiensisk kultur till klichéartade föremål. 

I ett uttalande till australiska The Guardian säger Chanel att företaget är “extremt angelägna att respektera alla kulturer, och ångrar att vissa kan ha känt sig förolämpade.”

Glöm inte att följa Nöjesguiden på Facebook

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!