BRÅKRECAP: Karin Adelsköld, Mårten Andersson, Amelia och #rawgate

23:51 21 May 2014



Det har blivit dags att damma av det gamla hederliga begreppet "bråkrecap", som senast överanvändes när vi gav oss på evighetsprojektet att sammanfatta Sigge Eklund/Filter-grälet. Nu tar vi oss an något ännu större, än mer omfångsrikt (och möjligen mer betydelsefullt) än det – nämligen den enorma diskussion som har fått oss att längta efter en värld där nivån ligger något högre än argumentet "kvinnor är helt enkelt inte lika roliga". Men vi tar det från början.

Steg 1. 29 januari 2014.

Tävlingen Amelia Comedy Queen, arrangerad av tidningen Amelia, dras igång. Tävlingen går ut på att lyfta roliga kvinnor i en värld där de sällan får synas, och att i slutändan kora en vinnare till komedidrottning. Inblandade i projektet är bland andra komikerna Mårten Andersson med sin stand up-klubb RAW, Karin Adelsköld, Anna Blomberg, Josefin Johansson och Babben Larsson, samt Amelias chefredaktör Åsa Lundegård. Tävlingen är tänkt att mynna ut i en helkväll på just Mårten Anderssons RAW, där tre finalister ska tävla om titeln.

Steg 2. 17 maj 2014.
Klipp till: coachen till de tre finalister som nu utsetts, komikern och teknikdrottningen Karin Adelsköld, lägger på Twitter ut ett citat ur ett mail hon och övriga inblandade fått av Mårten Andersson. 


Mårten Andersson svarar, snabbt som en liten, liten reptils tunga.



Typiskt dålig arbetsstämning uppstår. Med ljusets hastighet.

Karin Adelsköld publicerar även Mårten Anderssons mail i sin helhet på sin blogg

"Hej.
Bra mail Anna men nu kan inte jag vara tyst längre.
Vi har sålt 62 (!) biljetter till ACC. 
Det är vår överlägset sämsta publiksiffra på åratal. Tyvärr är detta enkel matematik som jag och andra klubbägare ställts inför förut - Ju fler kvinnor på scen, desto färre i publiken. Jag om någon vet efter 10 år som klubbägare. Det smärtar mig men det är sanningen.

Varför ska en bokare boka kvinnliga komiker när ingen vill se dem?? Trots att Sveriges största kvinnotidning gör detta med kända kvinnor på scen så köper ingen biljetter. 

Engagemanget måste börja med ärlighet - ingen, inte ens kvinnor köper biljetter till kvinnliga ståuppkomiker utom till Babben, Ann, Marika och Karin. 4 st i Sverige!
I övrigt sviker publiken - män och kvinnor - då kvinnor står på scen. 

Ska vi vara ärliga - och det ska vi - så är problemet bevisligen mycket djupare än att bara göra en talangtävling och tro det ska skapa underverk. Tanken var ju att detta ska leda någonstans. Det kommer inte påverka någonting tyvärr. Om vi verkligen vill påverka, vilket var min tanke i detta engagemang, borde man t ex skapa enkäter till kvinnor eller diskutera fram grunden i problemet. Det kommer ju (alltid 50% av publiken) kvinnor på vanliga RAW kvällar. Men ju fler tjejer på scen, ju förre i publiken. DET är det intressanta här. Inte vem som vinner. 

Hårda men ärliga ord.

Mårten"



I samma veva får Karin Adelsköld motta mail- och sms-hot från (manliga) kollegor i branschen. Här någonstans plockar även Aftonbladet upp bråket. 



I ett sms till Aftonbladet skriver Mårten Andersson att anledningen till att Karin Adelsköld gått ut med mailet är att "hon söker bara uppmärksamhet som vanligt". Sedan blockar han Karin Adelsköld på Twitter, och skickar ett mail till det vanliga mailgänget, ur vilket Karin publicerat följande: 
”ÅSa. Om ni fortfarande vill göra Amelia Comedy hos RAW så är det  utan någon som helst medverkan från Karin Adelsköld. Annars får ni hitta en annan lokal. På denna punkt kommer jag inte vika mig en tum. Det Karin har gjort är oförlåtligt.

Steg 3. 18 maj 2014.
Mårten Andersson ångrar sig på Twitter.

"
Så. Nu är @karinadelskold avblockad. Det var omoget gjort av mig. Jag har tagit helgen till att tänka klart kring Amelia Comedy Queen. Jag startade tävlingen med @ameliared för att få fram fler duktiga kvinnliga komiker. Det är fortfarande mitt mål med tävlingen. Därför ska den genomföras som tänkt. Jag och @karinadelskold tycker olika men har samma mål - fler kvinnor på svenska standup scener. Jag kommer fortsätta vilja diskutera varför män och kvinnor hellre går på standupklubbar då män uppträder men nu är mitt fulla fokus på göra Amelia Comedy Queen till världens roligaste event! Jag kommer vara på plats. Hoppas även @karinadelskold vill det. Trevlig helg. M"

Och Karin svarar.

"Jag accepterar din ursäkt om du går med på att hela överskottet för kvällen går till de tre tävlande som ska få gage. Resten går till vidareutbildning för de som medverkade i Amelias tävling men inte gick vidare."

Då händer något (inte så) oväntat – Mårten Andersson ger svar på tal igen! Han menar att han aldrig har bett om ursäkt, och inte heller kommer att göra det eftersom han inte har något att be om ursäkt för. (Det hade inte varit sjukt att be om ursäkt för påståendet att ingen vill se kvinnor på scen, men okej, vi lämnar det för nu.)

Steg 4. 19 maj 2014.


Karin Adelsköld meddelar att hon är kickad från projektet Amelia Comedy Queen. På sin blogg skriver hon om Amelias agerande: 

"De meddelade att jag inte borde publicerat mailet offentligt utan detta borde skötts internt. Att jag borde hållit tyst. Att jag kidnappat kampanjen för egen vinning. Att de inte ville bryta med Mårten eftersom de ändå ”jobbar mot samma mål som honom”. Vilket jag inte gör längre enligt dem eftersom jag offentliggjort mailet."

Att en tidning tydligt riktad till kvinnor väljer att ställa sig bakom den man som har baktalat just kvinnors förmågor (nivån!), hellre än en kvinna som har stått upp för en mer jämställd bransch, när det gäller ett arrangemang för att lyfta kvinnliga humortalanger är – ska vi säga anmärkningsvärt?

Steg 5. 20 maj 2014.
Komikern Anna "Kåta Gunn" Blomberg, som tidigare satt i juryn, hoppar av i protest mot hur Amelia skött konflikten. Även komikern Josefin Johansson, som skulle ha uppträtt under finalkvällen, väljer att avsluta samarbetet. 

Tidigare nämnda chefredaktör, Åsa Lundegård, skriver en förklaring till varför de valt att utesluta Karin Adelsköld från projektet. En förklaring som egentligen går att sammanfatta med följande, kärnfulla citat från texten: "Detta blev snabbt en väldigt svår situation att hantera." 



En prenumerant mailar Amelia för att bringa klarhet i vad som egentligen pågår, och får svar från Åsa Lundegård själv. Hon ger ingen förklaring, men erbjuder sig generöst nog att personligen säga upp prenumerationen i fråga.

Klara Svensson, projektledare och producent inom tv, skriver en krönika för Nöjesguiden om sin syn på saken, samt kommer med tips till Mårten Andersson. Han svarar Klara på Twitter:



De tre finalisterna, som kommit bort en smula i alla vilda diskussioner, uttalar sig. Ingen av dem bojkottar tävlingen. En av dem säger att "det här är en stor möjlighet och chans att få visa upp vad jag kan". 

Karin Adelsköld skriver ett avslutande inlägg i tidigare nämnda blogg, där hon sammanfattar händelseförloppet och tackar alla de som stöttat henne under bråkets gång. Sedan skriver hon: "Och så vill jag tacka er, framförallt komikerkollegor, som så många gånger under dessa dagar upplyst mig om att jag förstör komikerbranschen. Jag hade aldrig kunnat tro att jag har makt nog att förstöra en hel bransch."



Under tiden verkar Mårten Andersson, kanske sänkt av sina tillfälliga motgångar inom stand up, se sig om efter alternativa karriärsvägar.

Steg 6. 21 maj 2014.
Mårten Andersson skriver en debattartikel på SVT Opinion. I den figurerar bevingade meningar som "jag må vara en av dem [med, reds anm] mest makt inom svensk standup", "ingen vettig människa kan ju på allvar 2014 stå för en så absurd åsikt som är att 'ingen vill se kvinnliga komiker'", och klassikern: "Det gör ont. Mycket ont." Bortsett från att han råkar kalla sin egen huskomiker Ann Westins stand up-show Jobbit för det förvillande lika namnet Hobbit är det en acceptabel pudel. 

Är det nu vi lutar oss tillbaka och rullar tummarna i väntan på vad som ska ske på finalkvällen som allt det här har handlat om?


Fortsättning följer. Har vi missat något bråkavgörande? Upplys oss i kommentarsfältet!

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
1 Visa kommentarer (1)

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!

Annons