Nikeisha Andersson har jobbat med Zara Larsson, gått på Grammisgalan med Drakes farsa och hängt med Beyoncé. Nu långfilmsdebuterar hon.
När Nikeisha Andersson var 17 år gammal slog hon igenom med en flashmobvideo till Shakiras VM-låt Waka-Waka. Nu har filmregissören och producenten precis fyllt 24 och är mitt uppe i arbetet med sin långfilmsdebut Para Knas.
Vad handlar Para Knas om?
– Generellt kan man säga att den handlar om skillnaderna mellan förorten och innerstan. Lite mer djupgående handlar den om två tjejer som har para knas och tar sig in på Stureplan via gemensamma vänner. Där hänger de med rikt folk och träffar en 35-årig man som visar dem lyxlivet. De glömmer sina skulder och problem och det blir en riktig berg- och dalbana mot slutet, haha.
Varför är du intresserad av skillnaderna mellan förorten och innerstan?
– Jag har hängt både i förorten och innerstan. Perspektivet är från orten och inte tvärtom. Jag har inte sett en enda film där perspektivet är från orten. Jag har valt två tjejer i huvudrollen för att visa att det inte bara är killar som är tuffa. Tjejer kan också, eller vad man ska säga.
Hur har du gjort för att ta dig så långt så fort?
– Jag har tagit vara på dagarna som jag har fått. Fokuserat och alltid gjort någon som har med min passion, alltså film, att göra varje dag.
Blir du irriterad på att det lätt blir fokus på din ålder i intervjuer?
– Nä, jag är fullt medveten om att jag är yngre än många andra. Det är bra att det uppmärksammas eftersom det är så många ungdomar som inte vågar ta för sig. Jag vill göra så mycket som möjligt när jag kan påverka folk i min egen ålder.
Har du några tips till alla ungdomar därute som vill bli bättre på att ta för sig?
– Var bara dig själv och håll inte på och kolla på andra. Jag har alltid gått på feeling och på vad jag tror är bra. Strunta i vad alla andra säger. Man ska absolut lyssna på tips, men när det kommer till livs- och karriärpåverkande val har jag bara gjort det jag har trott på.
Du har gjort musikvideor till bland andra Zara Larsson och Sabina Ddumba. Du gick på Grammisgalan med Drakes farsa och Spiks Lee har uttalat sig om din långfilm. Du har hängt med Beyoncé osv osv. Hur känner du alla?
– Precis som man träffar nya vänner. Man träffas antingen spontant eller genom gemensamma vänner. Vissa jobbar jag med. Zara lärde jag känna genom att vi gjorde en video. Sabina har jag känt länge. Det var lite kul när hennes management skickade en formell förfrågan om att göra en video till henne utan att de visste att vi känner varandra.
Vad har du för idoler?
– Min mentor Jonas Åkerlund är jävligt cool. Han har gjort det han har trott på och tagit sig dit han är. Det är inspirerade. Annars gillar jag mer människor som bara är fina. Som tänker positivt och respekterar varandra. Det är ingen specifik person.
Du jobbar mycket med insyn i Para Knas. Filmen har både ett Facebook- och Instagramkonto. Varför har du valt att göra så?
– Jag tycker aldrig man får se hur mycket man sliter på en filminspelning. Det är så mycket som görs som ingen tänker på. Hur en lägenhet ska se ut eller vilka kläder skådespelarna ska ha och så vidare. Sedan vill jag bygga upp karaktärna i filmen. I filmen är de riktiga människor. Det är väldigt autentiskt. Man får mens på klubben och man rullar pappret för man har ingen binda. Det är ingen som har gjort det på film förut, eller är det det?
Stör du dig på någonting med Sverige?
– Nej, jag tycker inte att idioti är biologi. Idioter finns överallt. Jag tycker Sverige är fantastiskt på många sätt och är väldigt tacksam över att vara uppväxt i ett land som är jävligt bra på många sätt, till skillnad från utvecklingsländer. Jag har varit med om jobbiga saker i min barndom, men det har inte med vilket land jag kommer ifrån att göra.
Du har ju gjort både musikvideor och reklamfilm tidigare. Ska du hålla dig till långfilm nu?
– Ja. Jag har redan börjat skriva på en till. Jag och min producent har skämtat om att börja filma den i januari. Det sägs ju i medierna att jag är snabb så det är bara att köra på.
Para Knas har premiär nästa år.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2016.